Malta

ailenAILEN VESSMANN  LT 13 – praktika viis mind üheks kuuks Maltale. Malta on Euroopa Liidu kõige lõunapoolseim riik – Sitsiiliast lahutab Maltat 96 kilomeetrit ning Põhja Aafrikast 290 kilomeetrit. Malta asub Muhu saarest veidike suuremal saarel, kus elab ligi pool miljonit elanikku – turismihooajal veel kaks korda rohkem. Riigikeeli on kaks – malta ning inglise.
Malta ajalugu ja kultuuri ilmestavad romantilised lood rüütlitest, säilinud on templid, vanalinnad, kasvõi iga päev võib käia siin erinevas kirikus , sest kokku on neid siin 365. Uue aja nähtustena vürtsitavad meeli luksusjahtide sadamad, peotänavad, turistidest tulvil rannapromenaadid . Malta on nii väike ja siin on kõike!
Minu töökohaks oli perefirma restoran Diar il-Bniet väikeses Dingli linnakeses saare läänerannikul ning elukohaks Attard, mis asub Malta südames.
Diar il-Bniet on esimene rahvusroogasid pakkuv restoran Maltal, mille tooraine tuleb oma farmist. Kuna Dingli on vahemerelise kliimaga Malta kõige kõrgemal rannikul, siis saadakse siin 3-4 saaki aastas, viljad on mahlased ja maitsvad. Farm asub restoranist vaid 200 meetri kaugusel ning värsket toorainet tuuakse mitu korda päevas. Kohaliku ökoturismi toodangut turustatakse ka restorani kõrval tegutsevas poes.
Restorani atmosfääri teeb eriliseks tänapäevane sisekujundus ja disain, pererahva tähelepanu oma külalistele, külluslik söök ja hea vein.
Minu praktika oli jaotatud erinevate tööde kaupa nädalate peale ära: alustasin raamatupidamise ja laoarvestusega, siis oli köögis praktiline söögivalmistamine ning muidugi ka teenindus. Mind kaasati kõikidesse valdkondadesse, mida restoranis teha tuli.
Kõige huvitavam oli köögi osa, sest ma ei teadnud Malta köögist varem midagi. Igapäevane menüü sisaldas pea 40 nimetust ning oli malta keeles. Sellega põhjalik tutvuse tegemine ja toiduvalmistamise põhimõtete selgeks saamine oli enda jaoks kõige suurem töövõit. Kui tööl olin Malta traditsioonide ja tavade lätetele kõige lähemal, siis kodu oli vastupidi – tõeline campus. Elukohas Attardis puutusin kokku paljude erinevate rahvustega. Meie korteris peatusid hispaanlased, rumeenlanna, prantslane, sakslased. Nad olid samamoodi õpilased Euroopa erinevatest kutsekoolidest ning meie ühiseks praktikakorraldajaks oli koolitus- ja arenduskeskus Paragon Europe.
Ja kogu oma vaba aja sisustasin loodus- ja kultuuriturismiga: käisin läbi kõik Malta kolm saart: Gozo, Comino ja Malta, tegin küla- ja matkateedel rattamatkasid, ujusin Malta turistide ja kohalike elanike lemmikrandades, imetlesin kõige sinisemat vett ja nautisin igat päeva selle päikeseriigi toredate elanikega.
Esimesel päeval kohatud maltalane õpetas mulle esimese maltakeelse väljendi: „Mus problema!“ /eesti keeles: pole probleemi! – ja tõesti – selle suhtumisega möödus minu täiskasvanu-ea kõige muretum kuu!

Kõige vahetumaid muljeid saab lugeda minu blogis – Malta Transfeer. Lisaks praktikategevustele on siin ohtralt loodusturismi, ootamatuid avastusi, palju päikest ning sinist merd.

triinuTRIINU TIMOFEJEV  M12 –  Sain kooli poolt suurepärase võimaluse sooritada enda hotellipraktika Maltal. See oli ilmselt mu elus üks suurimaid ja oodatumaid hetki, sest ma polnud varem nii kaugele reisinud. Tänu välispraktikale sain ka esimese kogemuse reisilennukiga lennates.

Lennukiga Maltale jõudes valdas mind täielik rahulolu, kuid ärevus oli suur. Ma oleksin tahtnud lihtsalt kohe neid palme kallistama minna. Kõik see liiklus ja melu hirmutas mind veidi, kuid paari päevaga harjusin täielikult. Meid majutati külaliskorteritesse, mis nägid väga ilusad välja. Huvitav oli see, et korteris oli koos palju erinevalt maalt inimesi, kes olid samuti sinna praktikale tulnud.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Järgmisel päeval pidime Paragoni minema. Paragon on firma, kes vahendas meid sinna ning otsis meile hotellid praktika sooritamiseks. Tutvusime riigi ja maastikuga. Ei saa mainimata jätta, et bussiga sõitmine on seal meeletult odav. Päevapilet maksab 1,50€ ja nädalapilet 6,50€, kuid takso on seal väga kallis. 2 km maksis 15€. Alguses ärritas meeletult busside hilinemine, kuid sealses elus on 40 minutit hilinemist täiesti normaalne. Päris tihti mõtlesin, et mul jääb elus viimaseks bussiga sõitmiseks, sest need kitsad tänavad, mis tunduvad kui ühesuunalised, on hoopis kahesuunalised teed ning pimedatel kurvidel tekkisid samuti värinad sisse. Bussijuhid on seal ikka tasemel sõitjad. Mõne raske hommiku suutsid nad ka meeletult toredaks teha enda tabavate lausete ja komplimentidega.                                                                                                                                                                                                                                    Esimene päev tööl oli huvitav, kuid segadust tekitav. Meie praktikajuhendajaks oli määratud mees, kellega me ainult esimesel päeval kohtusime. Kuu aja vältel juhendasid meid kolm naisterahvast. Nädal aega koristasin koos erinevate töötajatega tubasid. Tajusin ka seda, kellega mul kõige kiiremini ja paremini töö sujus. Kogu koristusprotsess oli sama sellega, mida varem kogenud ja õppinud olin, kuid rõdude puhastus oli mulle uueks kogemuseks. Sellest järgneval nädalal töötasin pesulaos. Minu tööülesanneteks olid peamiselt musta voodipesu ja rätikute sorteerimine korruste pealt, pesu pesemine, padjapüüride triikimine kalandriga ja rätikute voltimine. Vahel pidin ka toateenindajatele vajaminevaid asju viima. Kolmandal nädalal koristasin taas tube, kuid sel korral üksinda. Sain teha nii vahekoristust kui ka lõplikku koristust.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Vabal ajal käisime ja tutvusime erinevate linnadega, sest meie Violettaga elasime pisikeses külas, kuid elu käis seal sellegipoolest. Tutvusime Malta restoranide ja ööeluga. Võin ausalt öelda, et Malta pitsad on kulda väärt. Ööelust saime ikka korraliku elamuse. Seal sõitsid küll ööbussid, aga mõnel ööl lihtsalt bussi ei tulnud ning pidime esimese bussini ootama.
Kõige suurem tagasilöök oli siis, kui ma enda rahakoti koos dokumentidega ära kaotasin. Tänu Helile ja Paragonile sai muidugi kõik korda, kuid eks see mulle üheks suureks õppetunniks oli. Vähemalt sain ilusti läbi sealse Eesti Aukonsuli Eestisse tagasi koos tagasipöördumistunnistusega.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Maltal olles igatsesin väga paljusid asju. Juba teadmine, et Eestis olid samal ajal kõige valgemad ööd ja jaanipäev, tekitas koduigatsuse. Jaanipäeval saime Maltal elavate eestlastega kokku. Nende pidu oli küll juba ära vajunud, kuid päris põnev oli siiski. Seal oli juba õhtul kell kümme sama pime, kui Eestis talvel. Loomulikult igatsesin lähedasi ja sõpru, kuid mustast leivast ei saa üle ega ümber. Ma polnud lihtsalt võimeline saia sööma. Lõpuks igatsesin juba rohelist loodust ja vihma ka, sest kuu aja jooksul tuli vaid minutiks vihma, kui sedagi. Päris viimastel päevadel nägime juhuslikult eestlasi ühes suveniiripoes, mis tekitas kohe nii hea ja sooja tunde sisse. Nemad olid samuti õnnelikud ja mainisid, et lõpuks ometi kolme päeval jooksul nägid nad eestlasi.                                                                                                                                                                                                                                                     Võin öelda, et olen meeletult õnnelik selle kogemuse üle. Seal elades sai ikka korraliku elukooli. Viimasel päeval ei osanud mitte kuidagi olla. Mind valdasid nii erinevad emotsioonid. Ühel hetkel oli tunne, et hüppan õnnest lakke, kuid teisel hetkel puges kurbus hinge, sest tegelikult sai see koht nii armsaks. Kõik need inimesed olid nii soojad ja sõbralikud. Nad signaalitasid, lehvitasid, koputasid akendele ja vilistasid tänavatel. Kui lennuk Maltalt õhku tõusis, siis valgusid pisarad silma. Vaatasin veel viimast korda Malta poole ja teadsin, et selleks korraks oligi kõik. Kõik need mälestused ja juhtumid jäävad vaid sinna.    Kõigil, kel tekib võimalus praktiseerida välisriigis, siis kindlasti soovitan! Te ei kahetse.

rainaRAINA VIšOVAN  M12 – Käisin praktikal Maltal, Golden Tulip Vivaldi hotellis , mis asus St Juliansi linnaosas. Praktika koht asus 1 tunni bussisõidu kaugusel meie majutuskohast. Meie korter asus Birkirkara nimelises linnas. Minu tegevusteks praktikakohal oli tubades voodite tegemine, remondijärgsete tubade koristamine, pesulao korrashoid ja puhaste pesude vastuvõtt. Tööpäev algas kell 8 hommikul ja lõppes kell 4 . Vabal ajal käisime rannas ja poodides. Käisime ka ära Comino saarel Blue Lagoonis, see oli tõsiselt väga ilus koht, hästi sinine meri ja ilus valge liiv. Maltal on väga sõbralikud ja toredad inimesed. Oli üks väga tore ja meeldejääv kuu .

k2tlinKÄTLIN NIINEPUU  M12 – Kuna mulle osutus kooli poolt võimalus oma hotellipraktikat sooritada välisriigis, teadsin kohe, et ei saa seda võimalust kasutamata jätta. Olin väga õnnelik kui meile teatati, et saame võimaluse sõita Maltale praktikale.
Viibisime seal 3.juunist kuni 3.juulini. Kohale jõudes oli kõige suhtes ärevus nii suur.   Juba järgmisel päeval käisime Paragonis tutvumis koosolekul, kus saime palju informatsiooni nii prakitkakohtade kui ka Malta kohta. Praktikale asusin Golden Tulip Vivaldi hotelli, see asus meie kodukohast Birkirkarast 1h sõidu kaugusel, St Juliansis.  Kahjuks peab tõdema, et koht kuhu saime ei olnud just meie lootuste kohane, kuid harjusime enam-vähem ning saime hakkama. Tööpäev algas hommikul kell 8.00 ja lõppes enamasti kell 16.00 päeval.  Iga päev ostsime endale päevapileti mis maksis 1.50€ ning sellega sai sõita terve päeva ükskõik mis bussidega.  Tööl oli meil erinevad ülesanded: enamasti kas remondijärgsete tubade koristamine (korrastamine) või pesulaos korra hoidmine ning puhta pesu vastuvõtmine (loendamine), vahel lasti ka mõnes lõppkoristuse toas voodeid teha, kuid see oli harva.  Söögipaus oli meil enamasti kuskil kella 12.00 paiku, kuid selle söögiga mida saime harjuda ei jõudnudki. Tööpäeva lõpus pidime näitama väljakäigu ukse juures olevale turvamehele oma käekotid ette, mis tuli üllatuseks, ja nii iga päeva lõpus.  Vahel tekkis ka majapidamisjuhtidega( neid oli seal vahel lausa kolm korraga) erimeelsusi, kuid neist saime õnneks üle. Näiteks ühe korra tehti meie kohta märkus, et vingume ja viriseme, kuigi tegelikult rääkisime lihtsalt oma enda emakeeles.  Sellest saime suhteliselt tihti aru, et neile see ei meeldi, kuid ega meie ei saanud nende malta keelest ka aru ning eks selline asi oli mõlematele osapooltele ebameeldiv veidikene.  Ma ei ütle, et see praktikakoht oli nüüd väga hull, aga lihtsalt jõudsin järeldusele, et ju nad siis pole veel koristamise alal nii arenenud.  Töövahendid olid neil kohe väga naljakad: katki lõigatud rätikud ja linad, puhastusained olid väga kanged ning põranda pesuks tuli kuivatusliistule otsa visata kalts. Loodan lihtsalt, et ka nendeni ükskord jõudavad nii mikrokiudlapid,  erinevad mopid,  normaalselt doseeritud puhastusained jne… sest neil endil on koristamine siis palju lihtsam.  Pesulaos oleva naisterahvaga saime väga hästi läbi, tema oli ainuke kes suhtus meisse sõbralikult ning õpetas meile sealset tööd rahulikult ning selgelt. Võibolla probleemiks oligi suhtlemisel teistega veel see,  et paljud oskasid inglise keelt minimaalselt ning neil oli raske meiega suhelda.  Praktikals kahjuks midagi uut ei õppinud,  mida saaks tulevikus tööl kasutada. Kuid kindlasti arenes ingliskeele oskus, mis tuleb edaspidi väga kasuks. Praktika lõppedes tänasime neid omalt poolt ja kinkisime neile eesti šokolaadi.
Nagu juba mainisin elasime Birkirkara nimelises linnaosas. Korter oli väga suur: 3 magamistuba, 2 vannituba,  elutuba,  köök,  pesuruum.  Olime kolmekesi Raina ja Lauraga ühes toas. Teistes tubades olid veel prantslased, kellega me väga palju ei suhelnud. Koduigatsus tekkis juba esimesel nädalal, aga vahepeal oli tegemist nii palju, et aeg lendas. Just pigem viimastel päevadel ootasime koju lendamist väga-väga. Muidu üldiselt vabal ajal käisime randades, erinevates poodides, linnades ning ka Cominol Blue Lagoonis.  Just viimane oli see mis mulle Malta juures kõige rohkem meeldis, imeline paik!  Käisime mitmeid kordki ka Triinul ja Violettal külas. Seal saime tuttavaks nende korterikaaslastega, kes olid väga sõbralikud ning toredad.  Malta ööelu toimub nädalavahetustel Pacevilles,  ka seal sai käidud.  Pole enne sellist asja näinud, et jookseb lihtsalt üks tänav mäest alla ning sedamööda ka järjest klubid,  kuhu sissepääs kõigisse on tasuta.  Nautisime ja lõbutsesime päris korralikult,  kuid samas olime ettevaatlikud oma asjadega mis kaasas olid,  sest meile oli erinevaid jutte räägitud selle koha kohta.  Väljas käisime päris paljudes kohtades söömas,  sest endale söögitegemine oleks läinud palju kallimaks.  Maltal inimesed olid üldiselt väga sõbralikud ja toredad.  Kuna liiklus oli seal teistpidi ja väga tihe imestasin, et inimesed suudavad sõites nii rahulikuks jääda ning avariide kohta ei kuulnud ka midagi.  Bussijuhid olid ka oma sõiduoskustes super osavad.  Enne ära sõitu käisime veel Paragonis, et otsad kokku tõmmata, tänada neid omalt poolt ning siis jätsime ka nendega hüvasti.  Üldiselt harjusin selle eluga seal, kuid samas sain aru kui hea on siiski oma kodumaal, oma inimeste seas.
Kuu aega läks tagantjärlele mõeldes üpris kiiresti ning 3.juulil kui hakkasime tagasi sõitma oli ärevus väga suur, hommik venis nii pikalt, et ei jõudnud ära oodata kuni lennujaama sõit algab. Lennujaamas olles olin samas kurb kuid nii õnnelik, sest sai lõpuks oma kodumaale tagasi. Eestisse jõudsime öösel, tunne oli super hea, sest olin selle kõigega rahul ja mis kõige tähtsam, sain hakkama!

violettaVIOLETTA MIRONOVA M12– Käisin praktikal Maltal. Ramla bay Resordi hotellis. Hotell asus 45 minuti kaugusel meie kodukohast Burmarradist. Hotell iseenesest asust Chirkewa läheduses. Chirkewa on see koht Maltal, kust lähevad laevad kahele naabersaarele – Gozole ja Cominole. Meie töökoht asus ilusas kohas, kus on palju kuurorthotelle. Puhkajate hulgas on see osa Maltast tutud kui vaiksem osa, kuhu saab tulla rahu ja mereranda nautima. Minu põhiliseks tegevuseks praktikakohal oli tubade koristamine. Vahepeal oli minu tööks ainult voodite tegemine, see oli siis kui olin toateenindajaga kahekesi, kes tegi siis ülejäänud asjad ise. Peale selle töötasin ka pesulaos ja siis oligi minu ülesandeks pesuloa korrashoid. Tavaliselt algas meie tööpäev kell 8 hommikul ja kestis kuni 16:00. Meil oli nädalas ka kaks vaba päeva, enamasti pühapäev ja esmaspäev. Töö ei olnud raskem kui siin Eestis. Olime Maltal koos nelja klassiõega ja Triinuga elasime ja töötasime ka ühes kohas. Vabal ajal käisimegi Triinuga poodides ja sõitsime Maltal ringi ja vaatasime teisi linnu ja mererandu. Vahepeal käisime Kätlinil, Laural ja Rainal külas. Oli väga tore ja lahe kuu. Palju toredaid, sõbralikke ja lahedaid inimesi.

lauraLAURA LIIVAK M12 – Tänu koolile sain suurepärase võimaluse sooritada ühe oma praktikatest Maltal. Ei suutnud ära oodata, millal juba sinna jõuan. Lennukis oli vast kõige hullem kuna ei tahtnud enam oodata, tahtsin juba kohal olla. Peale väsitavaid lende olime lõpuks sihtpunkti jõudnud. Lennujaama ees ootas meid buss, millega viidi meid külaliskorteritesse. Alguses oli tubade jagamisega raskusi, sest see tuba kuhu ma algselt minema pidin oli juba võetud. Õnneks sai sellega kõik korda ja võisin asjad lahti pakkida.
Juba järgneval päeval pidime minema Paragoni, firmasse kes otsis meile praktikakohad ja muretses meile elamise. Seal tutvustati meile kohti kuhu minna ja vaatamisväärsusi, mida vaadata. Hiljem käisime ära ka Vallettas. Kindel on see, et kui oskad Maltal bussi juhtida, ilma et avarii teeksid, siis arvatavasti saad igas liiklusolukorras hakkama. Malta kahesuunalised teed on umbes sama laiad nagu Haapsalu vanalinna ühesuunalised. Tänu hullumeelsele sõitmisele jäin hommikul 40 minuti asemel ainult 15 minutit hiljaks.
Esimene tööpäev oli harjumatu, sest pidi kell 8 tööl olema. Ausalt, milline “turist” end veel kell 6 üles ajab, et tööle jõuda? Kohale jõudes öeldi, et pean ise viisakad riided muretsema. Ühtegi valget pluusi kaasa ei võtnud, sest pakkides unustasin täielikult selle, et lähen vastuvõttu, mitte koristama. Paar päeva hiljem ning 100€ võrra vaesemana sain kõik õnneks korda. Töötasin hotelli Golden Tulip Vivaldi vastuvõtulauas. Töötama pidin viis päeva nädalas ja tööpäev oli 8 tundi pikk. Enamasti vastasin telefonile ja külastajate küsimustele.
Viskasime ka Malta ööelule pilgu peale. Lõbus oli, aga ei ole kindel kas korrata tahaksin.
Käisime ka Comino saarel, Blue Lagoonis ning võin öelda, et vesi on seal tõesti nii sinine, kui filmides tundub. See oli ka ainuke liivase põhjaga rand, kus ma käisin. Teistes kohtades oli lihtsalt üks suur kivi, mis oli nii terav, et lõikas jalatallad katki.
Viimasel nädalal ei suutnud enam kojujõudmist ära oodata, kuid viimasel päeval oli kahju lahkuda. Positiivseks tegi asja see, et Eestisse jõudes sadas vihma.
Soovitan kõigil kandideerida kui võimalus antakse ning soovin edu, eriti heledajuukselistele!